KSBR rakentaa Postipuiston ensimmäisen pysäköintitalon

22.05.2020

Liikenteen merkittävään solmukohtaan Helsingin Postipuistoon nousee pysäköintitalo, joka ei valmistuttuaan jää ohikulkijoilta huomaamatta. KSBR:n rakentama halli erottuu ulkoseinien okran sävyillä, alumiinisäleillä ja automaattisesti syttyvillä valoilla.

Helsingin Pohjois-Pasilan uudella Postipuiston alueella rakennetaan nyt vilkkaasti niin asuntoja kuin infraakin. KSBR tekee alueen ensimmäisen pysäköintitalon Helsingin Asuntotuotantotoimistolle KVR-urakkana, ja työmaalla on edetty perustustöistä rakentamiseen.

KSBR:n parkkiliiketoimintaryhmästä vastaavan työpäällikkö Simo Särkelän mukaan viisikerroksinen rakennus tehdään paikallavaluna. Yksi sen erikoisuus on, että hallin alimpaan kerrokseen tulee pieni elementtirakennus.

– Teemme sinne noin 200 neliön elementtirakennuksen Helsingin kaupungin kiinteistöhuollon huoltotilaksi. Sisällytämme sen paikallavaletun rakennuksen sisälle kahden kerroksen korkeudelta, Särkelä kuvailee tätä eräänlaista box in a box -ratkaisua.

Huomio energia- ja ekotehokkuuteen

Postipuiston alueella otetaan erityisesti huomioon energia- ja ekotehokkuus sekä asumisen yhteisöllisyys. Niinpä pysäköintitalon 434 autopaikasta 48:ssa on sähköautojen latauspiste, ja talon katolle asennettavat aurinkopaneelit kattavat kesäpäivänä latausenergian tarpeen.

Pysäköintitalon perustustyöt on pääosin tehty, ja parhaillaan valetaan perusmuureja ja kellarin pilareita. Perusmuurit Kollikadun ja Metsäläntien suuntaan valetaan väribetonista, ulkopinnassa on urituskuvio.

– Käytämme betonissa rautaoksidia, joka tummentaa sen antrasiitin sävyiseksi. Porrashuoneen uritetut elementit sävytetään umbran sävyyn ruskeiksi, Särkelä kertoo.

Rakentaminen ei häiritse liikennettä

Oman haasteensa rakentamiseen tuo se, että suoraan hallin alapuolella on energiayhtiö Helenin huoltotunneli.

– Jouduimme tekemään rakennuksen perustuslouhintoja erityisen varovasti, sillä matkaa tunnelin katoon jää pienimmillään noin kuusi metriä. Vahvistimme tunnelin kattoa alakautta pulttauksella, ennen kuin louhinnat alkoivat.

Vaikka pysäköintitalo sijaitsee keskeisellä paikalla vilkkaiden Metsäläntien ja Veturikadun risteyksessä, rakennustyöt eivät häiritse liikennettä. Kun halli valmistuu, sisään ajetaan Kollikadulta.

Rakennuksen on määrä valmistua elokuun lopulla vuonna 2021. Kauramoottoriksi nimetyn pysäköintitalon on suunnitellut L-Arkkitehdit Oy. Työmaan maanrakennusinfrasta vastaa STM-Infra Oy, LVISA-töistä Sähkö-Virel Oy ja julkisivuista Metek Oy.

Havainnekuvat L-Arkkitehdit Oy
Pääkuva Sipulimedia/ Jani Helkiö

Kauramoottori-nimen saanut Postipuiston alueen ensimmäinen pysäköintitalo ei jää ohikulkijoilta huomaamatta. Havainnekuvassa näkyvät uritettu ja eri väreihin sävytetty säleulkoseinä sekä kivijalan savunpoistoaukkojen ritilöiden kauniit kuvioinnit. Ritiläkuvioinnit tulevat Kollikadun puolelle.

Kuvan etualan betoniseinässä on normaalin väristä betonia, takaosassa antrasiitin sävyistä tummaa betonia. Kuva: Henry Nyman

Pysäköintitalo ei ole pimeälläkään pimeä, vaan seinien valot syttyvät satunnaisesti Metsäläntien ja Veturitien risteyksessä.

Share This