
KSBR rakentaa Tuusulaan 414-paikkaisen Koskensillan pysäköintitalon
Keski-Suomen Betonirakenne Oy rakentaa Tuusulan kunnalle 414-paikkaisen pysäköintitalon Hyryläntien ja Koskensillantien kulmaan. Hanke toteutetaan kvr-urakkana, jolloin KSBR huolehtii koko rakennushankkeesta suunnittelusta alkaen. Suunnittelu käynnistetään huhtikuussa ja rakennustyöt loppukesästä 2025.
Alun perin yli 10 miljoonan euron hankkeeseen on saatu tiristettyä kohtuullinen hintalappu, sillä Koskensillan pysäköintitalon autopaikkakohtainen hinta jää alle 18 000 euron. KSBR:n projektipäällikkö Marko Koskisen mukaan keskimääräinen autopaikan hinta kapuaa pääkaupunkiseudulla 20 000–25 000 euron tienoille.
– Tilaajan määrittelemät raamit ja kvr-urakkamuoto ovat mahdollistaneet sen, että saimme tuotua tehokkuutta tarjouspyyntösuunnitelmiin jo laskentavaiheessa. Kalleimmat erikoisratkaisut ja kellarikerros jäivät ehdotuksessamme pois. Rakennuksesta tulee myös täysin läpituulettuva, mikä tarkoittaa, ettei sprinklausta ja savun ja pakokaasujen poistojärjestelmiä tarvita, Marko Koskinen avaa.
Säästöä syntyy paitsi rakentamiskustannuksiin, myös käytönaikaisiin huolto- ja ylläpitokustannuksiin.
Rakennuksessa on otettu huomioon myös tulevaisuuden mahdolliset muutostarpeet.
– Esimerkiksi sähkönjakelu toteutetaan virtakiskoilla, jotta tulevaisuudessa vaikka kaikkien autopaikkojen muuntaminen sähköautojen lataukseen on helppoa ja kustannustehokasta.
Urakan kokonaishinta on nyt noin 7,3 miljoonaa euroa.
Julkisivuun tiililaattaa ja alumiiniverkkoa
Koskensillan pysäköintitalo on kooltaan 4,5-kerroksinen ja neliöitä siinä on yhteensä noin 12 000. Sähköautonlataukseen on poikkeuksellisesti varattu peräti 20 prosenttia paikoista eli 83 kappaletta, siksi toimitukseen kuuluu oma kiinteistömuuntamo. Liikuntaesteisille on varattu kymmenen paikkaa.
Rakennuksen runko tullaan toteuttamaan paikallavalettuna ja välipohjat jälkijännitettyinä.
– Jälkijännitys tekee välipohjista täysin vesitiiviit ja rakenteet pystytään toteuttamaan elementtirakenteista runkoa ympäristöystävällisemmin, sillä betonia ja terästä kuluu vähemmän, Marko Koskinen toteaa.
Julkisivuun asennetaan Hyryläntien puolelle tiililaattaa ja muu osuus valmistetaan vedetystä alumiiniverkosta, jolloin se sopii ympäröivään rakennuskantaan.
Satsaus parkkipulaan ja keskustan kehittämiseen
Koskensillan pysäköintitalo vastaa kehittyvän Hyrylän keskustan pysäköintitarpeeseen. Osa pysäköintitalon autopaikoista on suunnattu yleiseen käyttöön, osa naapuruston taloyhtiölle ja loput myöhemmin rakennettaville kerrostaloyhtiöille.
– Tuusulan kunta panostaa keskustan kehittämiseen, mikä edellyttää investointia myös pysäköintiratkaisuun. Samalla rakennetaan merkittävä määrä pysäköintipaikkoja lähiympäristön asuinkerrostalohankkeiden tarpeisiin etupainotteisesti. Näin pystymme toteuttamaan tehokkaita asuinkerrostalokortteleita ilman poskettoman kalliita pysäköintiratkaisuja. KSBR:n tarjous oli ohittamaton – huokeasta hinnastaan huolimatta laadusta ei ole tingitty, Tuusulan kuntakehitysjohtaja Pirjo Sirén iloitsee.
