
KSBR sai Hipposkeskuksen pysäköintilaitoksen jättiurakan
Keski-Suomen Betonirakenne Oy on solminut Hippos Ky:n kanssa kvr-urakkasopimuksen pysäköintilaitoksen rakentamisesta Jyväskylään kaavaillun Hipposkeskuksen yhteyteen.
Kokonaisvastuurakentamisen sopimus on arvoltaan noin 15 miljoonaa euroa ja se sisältää kaiken pysäköintilaitoksen rakenne- ja lvi-suunnittelusta maanrakennukseen, julkisivuihin ja talotekniikkaan.
6-kerroksiseen rakennukseen toteutetaan yli 710 autopaikkaa ja sen bruttopinta-ala on noin 20 000 neliömetriä. Tila yltää pituudeltaan 120 metriin.
– Pysäköintilaitos palvelee koko Hipposkeskusta sekä alueen muuta pysäköintitarvetta, projektipäällikkö Marko Koskinen KSBR:ltä tietää.
Suomen mittakaavassakin suureen, kustannusarvioltaan 210 miljoonan euron Hipposkeskus-hankkeeseen kuuluvat liikunta-, osaamis- ja jääurheilukeskus, joiden urakat on pilkottu useisiin pienempiin osiin.
– Tilaaja on kuitenkin päätynyt pysäköintilaitoksen osalta meiltä tilattuun kvr-ratkaisuun. Tuntuu tosi hyvältä, että olemme saaneet sellaisen luottamuksen, Koskinen kiittää.
Luotettavuus ratkaisi
Pysäköintihalli oli selkeä oma kokonaisuutensa toiminnallisesti ja suunnittelullisesti, ja sitä voitiin miettiä kokonaistoteutusratkaisuna, Hipposkeskus-projektin projektijohtaja Kai Ruuhonen avaa.
– Pysäköintilaitokseen haluttiin nimenomaan optimoituja rakenteita. Jälkijännitetty rakenne erikoisosaamisalueena oli sellainen, jota on mietitty aikaisemmassakin projektin vaiheessa, hän sanoo.
Ruuhosen mukaan urakoiden toteuttajat seulotaan tänä päivänä erityisen tiheällä kammalla.
– KSBR:llä on hyvät referenssit, luotettava maine, riittävä liikevaihto ja vakavaraisuus. Fakta on, että varsinkin tällaisessa maailmantilanteessa tuollaiset seikat vaikuttavat aika paljon yhteistyökumppanin valintaan, hän myöntää.
Laajaa suunnittelutyötä
Pysäköintilaitoksen erikoisuutena on esimerkiksi se, että pysäköintilaitoksen rakennusmassan sisään tulee liikuntatilaa ja liikuntakeskusta palvelevia teknisiä tiloja.
– Liikuntakeskus jatkuu käytännössä kolmessa kerroksessa rakennusmassan sisällä. Se on rakenteeltaan tosi haastava. Näin monen eri toiminnon liittäminen samaan rakennukseen päällekkäin ja rinnakkain on vaatinut rakennesuunnittelulta todella paljon panostusta ja siitä on syntynyt suunnitteluvaiheen suurimmat kustannukset. Hyvä pohjatyö kuitenkin madaltaa kustannuksia myöhemmässä vaiheessa, Marko Koskinen kertoo.
Suunnittelussa on pitänyt huomioida myös koko liikuntakeskusta palveleva iv-konehuone, muuntamo ja tekniset tilat.
– Liikuntatilan ja iv-konehuoneen rakenteissa on jälkijännitettävät paikallavalupalkit elementtilaatastoilla. Tähän ratkaisuun päädyttiin liikuntatilojen vapaan korkeuden vaatimuksesta. Olisi hieman ikävää, jos esimerkiksi kesken kisojen vaikkapa moukari törmäisi palkkiin.
Ajoluiska kuin juoksurata
Suunnittelua on tehty yhteistyössä RakenneStudio Oy:n ja PES-arkkitehdit Oy:n kanssa.
– Rakennuksen visuaalisessa puolessa on pitänyt ottaa huomioon se, että pysäköintilaitos olisi osa Hipposkeskusta eikä erillinen rakennus. Arkkitehdin kanssa on saatu hyvä yhteisymmärrys rakennuksen julkisivusta, joka täyttää pysäköintilaitoksen vaatimukset, Koskinen kertoo.
Kiinnostaviin yksityiskohtiin kuuluu muun muassa ajoluiska, joka valetaan punaisella kovabetonilla ikään kuin juoksuradaksi.
– Siihen tulee oikein juoksuviivat, jotka vievät rakennuksen ulko-oville asti, Koskinen tietää.
