Postipuiston pysäköintitalo näyttää parkkirakentamisen uutta suuntaa

24.08.2021

Betonirakentamisen taidonnäyte sekä ainutlaatuisen julkisivu- ja energiaratkaisun edelläkävijä. Helsingin Postipuistoon valmistui elokuussa uuden ajan pysäköintitalo, jonka Keski-Suomen Betonirakenne Oy rakensi Helsingin Asuntotuotantotoimistolle.

Jo rakentamisvaiheessa paljon huomiota herättänyt Helsingin Postipuiston alueen ensimmäinen pysäköintitalo valmistui elokuun puolivälissä. Pasilaan vilkkaiden Metsäläntien ja Veturitien risteykseen noussut rakennus ei loksahda perinteisiin parkkitalokaavoihin vaan on edelläkävijä paitsi ulkonäöltään myös toiminnallisuudeltaan.

Ensimmäiseksi rakennuksessa kiinnittyy huomio näyttävään sälejulkisivuun. Se koostuu seitsemää eri väriä sisältävistä vinoneliöviuhkoista, joissa on polttomaalattu alumiinipinta. KSBR:n parkkiliiketoiminnasta vastaava johtaja Simo Särkelä kertoo, että valon heijastuminen säleseinään saa sen näyttämään epätasaiselta, vaikka seinäpinta on tasainen.

– Rakennuksessa on säleseinää kaikkiaan 3 500 neliömetriä, ja säleet on valmistettu Suomessa, Särkelä kertoo.

 

Säleseinä näyttää valoelementiltä

 

Pimeässä säleseinä heijastaa kauniisti pysäköintitalon sisältä tulevaa valoa – kuin nurkkaporrashuone olisi tehty valoelementeistä. Näin ei kuitenkaan ole. Talo ei Särkelän mukaan myöskään ole koskaan täysin pimeä, vaan seiniin sijoitetut valoefektit syttyvät satunnaisesti eri vuorokaudenaikoina Metsäläntien ja Veturitien risteyksessä. Kuva Henry Nyman

 

Laadukasta betonipintaa kautta linjan

 

Ammattilaisten silmiin Postipuiston pysäköintitalon betonipinnat ovat poikkeuksellisen laadukkaasti tehtyjä. KSBR on tehnyt sinne paikallavalurunkoa noin 12 000 neliötä.

– KSBR:n pitkä ja vankka kokemus betonirakentamisesta sekä tinkimätön työmoraali tuottivat lopputuloksen, joka pääsee tässä rakennuksessa oikeuksiinsa erityisen hyvin, Särkelä kertoo.

Parkkitalo tarjoaa pysäköintipaikkoja Postipuiston alueen asukkaille, ja sisäänajo samoin kuin hallissa liikkuminen on tehty helpoksi. Opasteet ovat selkeät ja niitä on riittävästi.

 

Värit näkyvät myös sisäpuolelle

 

Hallin käyttäjät saavat nauttia värikkäästä sälejulkisivusta hallin sisätiloissakin. Värilliset elementit näkyvät yhtä lailla siellä ja piristävät ympäristöä.

 

434 autopaikkaa viidessä kerroksessa

Postipuiston pysäköintitaloon tulee kaikkiaan 434 parkkipaikkaa, joista 48 on tässä vaiheessa varustettu sähköauton latauspistokkein. Sähköautojen yleistyessä määrää on helppo lisätä.

 

Kerrosten välillä jatkuva nouseva luiska

 

Autopaikat ovat viidessä kerroksessa niin sanottuna jatkuvana nousevana luiskana, ja ne on tarkoitettu lähitalojen asukkaiden käyttöön.

Piha- ja kadunvarsipysäköintiä ei uusille asuinalueille juuri rakenneta, vaan niitä korvataan yhä useammin alueellisilla pysäköintilaitoksilla. Hallit rakennetaan yleensä hyville paikoille keskelle asuinalueita, ja siksi niiden ulkonäköön kiinnitetään Särkelän mukaan entistä enemmän huomiota.

 

Hallin sisällä on pieni elementtirakennus

 

Kaikki Postipuiston pysäköintitalon erikoisuudet eivät näy päällepäin. Hallin alimpaan kerrokseen KSBR rakensi noin 200 neliön elementtirakennuksen Helsingin kaupungin kiinteistöhuollon huoltotiloiksi. Kahden kerroksen korkuinen tila sijaitsee paikallavaletun hallirakennuksen sisällä ja on Särkelän mukaan eräänlainen box in a box -ratkaisu.

Oman haasteensa rakentamiseen toi sekin, että suoraan hallin alapuolella on energiayhtiö Helenin huoltotunneli.

 

Kauramoottorin säleet kuin kauralyhteitä

 

Hallin porrashuoneista on vaikuttavat näkymät ympäristöön, tässä suoraan Metsäläntielle.

Suunnitteluvaiheessa pysäköintitalon työnimenä oli Kauramoottori. Säleviuhkat muistuttavat kauralyhteitä, ja okran sävyisessä värimaailmassa on vaikutteita kaurapellosta. Vanhalle maaseutualueelle tämä sopii hyvin.

 

Kivijalan säleikössä viiksitimaleja

 

Kivijalan savunpoistoaukkojen ritilöiden kauniit kuvioinnit näkyvät Kollikadun puolella.

Kaurantähkät näkyvät myös hallin kivijalan säleiköissä, joissa näyttäytyy myös Suomessa harvinainen lintulaji, viiksitimali. Väriä on rakennuksessa muuallakin kuin seinäsäleiköissä, sillä perusmuurit on valettu väribetonista. Siinä on rautaoksidia, joka tummentaa betonin sinivihreän sävyiseksi harmaaksi.

 

Kerrokset on helppo tunnistaa

 

Porrashuoneiden ilme on selkeä, ja tehostevärien ansiosta kerrokset on helppo tunnistaa. Tarkkasilmäinen löytää myös sieltä luovaa värien käyttöä, sillä porrashuoneen uraelementit on sävytetty umbran sävyyn ruskeiksi.

 

Katolla uudisrakennuksen aurinkovoimalapilotti

 

Postipuiston pysäköintilaitos on lajissaan ensimmäinen Helsingin asuntotuotannon parkkikohde, jossa uudisrakennuksen maksaruohokatolle toteutetaan aurinkovoimala. Kaikki talon käyttämä energia saadaan kesäaikana aurinkoisina päivinä sen omasta aurinkovoimalasta.

Katolle kasvaa maksaruohoa, ja aurinkopaneelikenttä on poikkeuksellisen suuri: paneeleita tulee sinne 226. Tällä hetkellä kenttä vie puolet katon pinta-alasta, mutta alaa on mahdollista laajentaa jopa kaksinkertaiseksi jatkossa.

 

Visuaalisuus ja toiminnallisuus samassa paketissa

 

Simo Särkelä on erityisen tyytyväinen siihen, että pysäköintitalon toiminnallisuus on huippuluokkaa.

– Parkkipaikkojen lisäksi siihen saatiin tehokkaasti mahdutetuksi niin kaupungin kiinteistöhuollon tilat kuin energiayhtiön huoltotunnelikin sekä kaikki tarpeelliset tilat, kuten muuntamo, sähköpääkeskus, vesikaton aurinkovoimala ja viherkattokin, Särkelä sanoo.

KSBR rakensi Postipuiston pysäköintilaitoksen Helsingin Asuntotuotantotoimistolle. Rakennuksen suunnitteli L Arkkitehdit Oy ja rakenteet SRT Oy. Työmaan maanrakennusinfrasta vastasi STM-Infra Oy, LVISA-töistä Sähkö-Virel Oy ja julkisivuista Metek Oy.

Kuvat Suvi Suovaara

Share This