Vantaan Tikkurilan keskustaan valmistunut Silkkiparkki rakennettiin osaksi historiallista, uudistuvaa Silkin korttelia. Keski-Suomen Betonirakenne toteutti pysäköintitalon Renor Oy:lle KVR-urakkana.

Tikkurilan Silkkiparkki on kävelymatkan päässä tiedekeskus Heurekasta ja Keravanjoen vehreistä rantamaisemista. Se on keskellä vanhaa, suojeltua silkkitehtaan korttelia, jossa rouheat punatiilirakennukset uudistuvat kovaa vauhtia, kun niitä remontoidaan muun muassa toimistoiksi ja palvelutiloiksi. Lisäksi ympäristöön nousee uusia kerrostaloja.

Silkkiparkkia rakennettiin noin vuosi. Siinä on yksi maanalainen pysäköintikerros, ja kansipysäköinti otettiin käyttöön maaliskuun puolivälissä. Autopaikkoja on kaikkiaan 175, ja hallin ulkoseinäratkaisuissa on käytetty teollisuusmiljööseen sopivaa verkkoseinäratkaisua sekä tummanruskeaa väritystä.

KSBR:n työmaan vastaava työnjohtaja Rauno Laakkonen kertoo, että vaikeuskerrointa rakentamiseen toi ahdas paikka: Työmaa rajoittui viereisten asunto-osakeyhtiöiden tontteihin, ja työmaan kaivanto meni osittain niiden puolelle. Samaan aikaan korttelissa peruskorjattiin vanhaa teollisuuskiinteistöä ja rakennettiin uutta asuinkerrostaloa.

– Näillä reunaehdoilla työt etenivät kuitenkin mainiosti. Kaupungin keskustassa ahdas rakennuspaikka on paremminkin sääntö kuin poikkeus, Laakkonen sanoo.

Hallissa alimpana geoenergialaitos

Renor Oy:n kiinteistökehityspäällikkö Tomi Nurmela teki työn tilaajana kiinteää yhteistyötä KSBR:n urakoijien kanssa. Tässä tapauksessa yhteys oli tavallistakin kiinteämpi, sillä Renorin Vantaan-toimisto sijaitsee Silkkiparkin vieressä, ja Nurmela näki parkkityömaan päivittäin työpisteensä ikkunasta.

– Työmaalla sujui kaikki paremmin kuin hyvin, ja yhteistyömme oli alusta loppuun asti kaikin puolin onnistunutta. Työmaan johto ja työntekijät toimivat joustavasti – myös muiden alueen urakoijien kanssa, Nurmela toteaa.

Pysäköintilaitokseen valmistui autopaikkojen lisäksi uusiutuvaa energiaa hyödyntävä geoenergialaitos. Siihen Renor toteutti laitteet ja energiakaivot ja KSBR lämpimän tilan, johon laitteet sijoitettiin. Tämän jälkeen KSBR aloitti varsinaisen halliurakan.

– Porasimme maahan 380 metriä syvät kaivot paalulaatan alle ennen pysäköintilaitoksen perustamistöitä. Geoenergialaitos tuottaa lämmityksen ja jäähdytyksen koko korttelin tarpeisiin. Tämän järjestelmän rakentaminen oli luontevaa toteuttaa osana parkkitalon rakentamista, Nurmela kertoo.

Yllätyslöytö keskeytti työmaan

Maalämpölaitoksen lisäksi parkkitalon uumenista löytyy toinenkin erikoinen ratkaisu: lattian alapuolisen maakerroksen huokoisilman tuuletusjärjestelmä. Se rakennettiin, kun rakennustyö jouduttiin yllättäen viime kesänä keskeyttämään.

– Viime kesänä työmaamontusta löytyi aiemmin tontilla sijainneesta teollisuusrakennuksesta maaperään imeytyneitä vaarallisia aineita. Se oli yllätys kaikille osapuolille. Vantaan rakennusvalvonta määräsi työmaan keskeytettäväksi selvitysten ajaksi, ja tämän vuoksi parkki valmistui hieman suunniteltua myöhemmin, kertoo vastaava työnjohtaja Rauno Laakkonen.

Pilaantuneen maan poistaminen ei ollut mahdollista, joten kunnostussuunnitelmassa päädyttiin riskienhallintaratkaisuun. Halliin tehty huokoisilman tuuletusjärjestelmä eliminoi pilaantuneen maaperän aiheuttamat riskit tilasta.


Hallissa on tilaa 175 autolle.


Ulkoseinäratkaisuissa yhdistyvät teollisuusmiljööseen sopiva verkkoseinä ja tummanruskeaa väritys.


Silkkiparkin uumenissa oleva geoenergialaitos tuottaa lämmityksen ja jäähdytyksen koko korttelin tarpeisiin.