Syysterveisiä infrarakentamisen työmailta
KSBR:n syksyyn sisältyvät infrarakentamisen puolelta Vestia Oy:n viivytysallashanke sekä Ylivieskan uuden Taanilan liikekeskuksen maarakennusurakka. Tässä tuoreet kuulumiset molemmilta työmailta.
KSBR Infralla on vahvat valmiudet toteuttaa laajoja ja vaativiakin infrarakentamisen hankkeita esimerkiksi väylien, kiinteistöjen, energiaverkkojen ja kaupunki-infran parissa. Viime vuosina vakuuttavia näyttöjä osaamisesta ja luotettavuudesta on toteutettu etenkin tuulivoimahankkeissa.
Projektipäällikkö Janne Somero ja työnjohtaja Teuvo Viljamaa kertovat, missä mennään kahden meneillään olevan projektin osalta haastatteluhetkellä syyskuun lopulla.
Molemmat miehet ovat mukana Vestia Oy:n tilaamassa suotovesien viivytysaltaan rakentamisessa. Vestia on 16 kunnan omistama jäteyhtiö, joka vastaa jätehuollosta ja kierrätysverkostosta Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. KSBR toimii pääurakoitsijana rakennustöissä, jotka käynnistyivät kuluvan vuoden heinäkuun alkupuolella.
– Teemme itse projektissa maatyöt ja allasrakentamisen. Lisäksi meillä on mukana alihankkijoita louhinnassa, asfaltoinnissa ja sähköurakoinnissa, kertoo Somero.

Rakennuskohde sijoittuu jätekeskusalueelle, jonne kerääntyy etenkin kovien sateiden ja kevättulvien aikaan runsaasti suotovesiä. Suotovedet kuormittavat kunnallista viemäriverkostoa, joten niille tehdään nyt viivytysallas, jonka avulla vesiä voidaan laskea viemäriverkkoon hallitummin ja vähitellen.
– Olemme rakentaneet maavalleilla tilavuudeltaan noin 1800 kuution altaan, jonka pintaa tiivistetään nyt asfaltoimalla. Työ on siis meidän osaltamme ennen kaikkea maarakentamista. Betonia kohteessa käytetään vain altaan läpivienneissä, joiden kautta sitä täytetään ja tyhjennetään. Muuten rakennusmateriaaleina ovat kiviainekset, louhe ja murske.
– Projektissa on voitu hyödyntää jonkin verran myös uusiomateriaalia, eli olemme käyttäneet esimerkiksi betonimursketta penkereiden tekoon, lisää Viljamaa.
KSBR:n puolelta työmaalla on toiminut rakennusvaiheesta riippuen työnjohdon lisäksi noin
2–5 työntekijää. Eri alihankkijoiden kanssa väkeä on ollut yhteensä noin 10–15 henkilöä, joista suurin osa asfaltoinnin parissa.
Työt tehdään laadukkaasti ja aikataulussa – yllätyksistäkin huolimatta
Viljamaa kuvaa Vestia Oy:n projektia perusvarmaksi maarakentamiseksi. Se kuuluukin KSBR:n osaamisalueisiin, vaikka useimmiten maarakennus on vain yksi vaihe kokonaistoimittajan projektikokonaisuuksissa.
Someron mukaan KSBR:n erityisvahvuuksiin erityisesti infrarakentamisessa kuuluu koneohjauksen hyödyntäminen. Lähtökohtana ovat piirustuspöydällä CAD-suunnittelussa tehdyt koneohjausmallit, joiden mukaan erilaiset rakenteiden muodot ja korot ja muut yksityiskohdat työmaalla toteutetaan.
– Olemme hyviä koneautomaation hallinnassa, ja käytännön rakentamiseen meiltä löytyy oma oikeanlainen kalusto, joka on osaavien ammattilaisten käsissä. Tässä projektissa tätä kaikkea onkin tarvittu, sillä aikataulu on aika tiukka ja töihin on sisältynyt paljon suurten massojen liikuttelua.
– Automaation hyödyntäminen on merkittävä etu, josta syntyy kustannustehokkuutta, vahvistaa myös Viljamaa.


Viivytysallas on projektina sikäli harvinaisempi, ettei vastaavia altaita rakennuteta Suomessa varsinkaan jätekeskusympäristöihin kovinkaan usein. Käytännössä työt ovat sujuneet ilman suurempia haasteita, tosin eivät täysin ilman yllätyksiä.
– Tekemisen luonne muuttui kyllä jonkin verran alkuperäisistä suunnitelmista, joiden mukaan kohteeseen ei pitänyt liittyä paljonkaan kallionlouhintaa, toteaa Viljamaa.
– Totta. Saimme etukäteen maaperän pohjatutkimuksista poraustiedot, joiden mukaan kalliolouhintaa piti olla noin 150 kuution verran. Lopulta sitä kertyi kaiken kaikkiaan lähes 1000 kuutiota. Kalliota tuli yksinkertaisesta vastaan paljon ennakoitua enemmän, jatkaa Somero.
Haastatteluhetkellä syyskuun lopulla viivytysaltaan asfaltoinnit ovat jo loppusuoralla. Niiden lisäksi edessä ovat enää tietyt sähkötyöt ja viimeistelyt, joten koko projekti valmistuu Someron mukaan sovitusti 10.10. mennessä.
– Aikataulun mukaan mennään. Ja tilaaja on muutenkin ollut tekemiseemme todella tyytyväinen – olemme saaneet paljon kehuja ja kiitosta projektin onnistumisesta. Erityisen tyytyväinen tilaaja oli työnjohdon ratkaisukeskeiseen otteeseen hankkeen eri vaiheissa.
Taanilan liikekeskushanke Ylivieskassa
Ylivieskan Taanilan alueelle rakennetaan parhaillaan uutta liikekeskusta. Kyseessä on kaupungin elinvoimapolitiikan kärkihankkeisiin kuuluva kokonaisuus, jonka kokonaisbudjetti on 20,5 miljoonaa euroa.
Rakennushankkeen pääurakoitsija on Rave Rakennus Oy. KSBR toimii kohteessa aliurakoitsijana ja Janne Somero KSBR:n osalta projektipäällikkönä.
– Liikekeskusta rakennetaan vanhalle peltoalueelle, ja rakennettavaa pinta-alaa on kaiken kaikkiaan noin neljä hehtaaria. Tämä on Ylivieskassa merkittävä hanke, jonka myötä nykyisen Savarin alueen lisäksi kaupunkiin muodostuu toinen kaupan keskittymäalue, kertoo Somero.
KSBR:n osalta työt kohteessa käynnistyivät juhannusviikolla 17.6. Maarakennusurakkaan sisältyvät muun muassa kohteen putkitukset, kaivot, viivytysaltaat ja piha-alueen erotinjärjestelmät.


Suunnittelu ja rakentaminen etenevät rinta rinnan
Rakentamisen kokonaistoimittajana KSBR toteuttaa infrapuolellakin monipuolisesti erilaisia hankkeita, mutta Someron mukaan harvemmin kohteita, joissa toimitaan pelkästään maarakentajana. Työt ovat sujuneet yleisesti ottaen hyvin ilman erityisiä yllätyksiä, sillä kohteen pohjaolosuhteet ovat olleet hyvin etukäteen tutkittuja ja tiedossa.
– Projektiin vaikuttava erityinen piirre on kuitenkin se, että kohteen suunnitelmat eivät ole vielä loppuun asti valmiina vaan suunnittelu etenee loppuasiakkaan puolella WasaPlan Oy:ssä samaan aikaan rakentamisen kanssa. Vaikka tämä se tuo tekemiseen aina omat haasteensa, on kaikki sujunut hyvin. Kohteessa tulee maan alle kilometreittäin putkia, mutta olemme saaneet niitä asennettua heti oikeaan korkoon eikä asennuksia ole tarvinnut korjailla, sanoo Somero.
– Juuri nyt ovatkin menossa työt putkikaivantojen kanssa. Sitten aletaan asentamaan kapillaarikerrosta rakennuksen lattian alle, ja seuraavina vuorossa ovat lattia- ja routaeristeet, loput kaivot, viivytysaltaat sekä loppusyksystä erotinjärjestelmät.
Tässäkin projektissa KSBR:n suurena valttina on omien osaavien ammattilaisten ja koneresurssien lisäksi koneohjauksen vahva hallinta ja hyödyntäminen. Kohdetta varten on toteutettu etukäteen kaikki koneohjausmallit, joiden pohjalta käytännön rakentaminen sujuu tarkasti ja tehokkaasti.
Someron mukaan Ylivieskan kohteessa työskentelee KSBR:n ammattilaisia työvaiheesta riippuen noin 10–15 henkilöä koneineen.
– Mukana on myös tuoretta ammattiosaamista. Työnjohdossa harjoittelijana on toiminut meillä jo aiemminkin työskennellyt Eero Tervamäki, joka viimeistelee samalla parhaillaan insinööriopintojaan. Hänellä on apunaan Matias Niemi-Korpi, ja nyt syksyllä työnjohtoon tulee mukaan Jari Kinnunen, jotta Eero saa hoidettua päättötyönsä kunnialla loppuun.
Ylivieskassa saadaan maarakennuksen työt aikataulun mukaan päätökseen vuoden loppuun mennessä. Koko liikekeskuksen on tarkoitus valmistua 2026 vuoden lopulla.