KSBR rakensi taidekaupungiksi nimettyyn Vantaan Kivistöön Safiiriparkki-pysäköintitalon, jota leimaavat rouhean ruosteinen corten-ulkoasu sekä muutamat taiteelliset yksityiskohdat. Rakennuttajana oli Lujatalo Oy.

Keski-Suomen Betonirakenne toteutti KVR-urakkana kymmenen taloyhtiön yhteisen Safiiriparkin Vantaan Kivistöön. 386 auton pysäköintitalon ulkoseinien materiaali, corten-teräs, luo rakennukselle vaikuttavan ulkoasun.

– Säänkestävä corten saa vähitellen ruosteisen värin. Se syntyy, kun ulkoilman happi ja kosteus muodostavat teräksen pintaan oksidikerroksen. Oksidi myös estää korroosion siirtymisen syvemmälle. Kuivana väri on lähes oranssi, märkänä tummanruskea, kertoo KSBR:n parkkiliiketoimintaryhmästä vastaava teknisen toimiston päällikkö Simo Särkelä.

Safiiriparkissa on runsaasti autojen latauspisteitä sekä erityisenä bonuksena lämmin pyörähuoltotila ja pyöräparkki taloyhtiöiden asukkaille.

Pysäköintilaitos palvelee kaikkiaan kymmentä taloyhtiötä. Yhtiöiden välisen yhteistyön yhteensovittaminen oli hankkeessa rakennuttajan mukaan suurin haaste.

– Vasta kahdessa näistä taloyhtiöistä on asukkaita ja lisää käyttäjiä saadaan syksyllä sekä osa yhtiöistä on vielä rakentamatta, joten jouduimme tekemään monia suunnitelmia ennakoimalla tulevaa tarvetta. Pääsimme kuitenkin hyvään lopputulokseen näistä mutkista huolimatta, sanoo Lujatalo Oy:n rakennuttajapäällikkö Rainer Noppa.

Nopan mukaan yhteistyö KSBR:n kanssa toimi kaikissa vaiheissa erityisen hyvin.

– Pysyimme hienosti ajan tasalla työmaan toiminnasta avoimen ja sujuvan tiedonkulun ansiosta, Noppa sanoo.

Sekä Noppa että Särkelä kiittelevät myös pysäköintitalon suunnittelua. Lopputulos ei ole perinteinen harmaa halli, vaan ympäristöön sopiva ja visuaalisesti raikas kokonaisuus.

Simo Särkelän mukaan alueen asemakaavamääräyksiin on kirjattu, että Kivistössä kaikkeen arkkitehtuuriin ja ympäristösuunnitteluun on liitettävä taidetta. Vantaan kaupunki onkin brändännyt Kivistön taidekaupungiksi.

– Taidesuunnittelijoiden kädenjälki näkyy Safiiriparkin ulkoseinien auto- ja pyöräsymboleissa sekä oransseissa porrashuoneseinissä, niiden numeroinneissa ja pilarien koristeissa, Särkelä kertoo.

Oman teoksensa muodostavat rakennuksen katolle sijoitetut eriväriset kivet ja maksaruoho. Niitä eivät parkin käyttäjät kuitenkaan pääse näkemään, vaan kattoa voi ihailla ainoastaan ylhäältäpäin lentokoneesta.


Kuvat Kaisa Minkkinen