Tutustu töihimme – lue referenssejä

Rakentamisen maailmassa kukaan ei tee mitään yksin. Näin yhteistyökumppanimme arvioivat yhteisiä projektejamme.

r
  • Haapajärven Välikankaan 100 megawatin puisto koostuu 24:stä 220 metriä korkeasta voimalasta ja täyttää 90 000 kotitalouden sähkön tarpeet.
  • Sekä Pihtiputaan että Sievin 30 megawatin puistoihin tulee 7 voimalaa, joiden kokonaiskorkeus on noin 215 metriä.

Abo Wind ja Luxcara: Pihtiputaan ja Sievin tuulivoimapuistot

Keski-Suomen Betonirakenne Oy (KSBR) toteuttaa kolmen tuulivoimapuiston infran yhteistyössä rahoittajayhtiö Luxcaran ja uusiutuvan energian hankekehittäjän Abo Windin kanssa: Haapajärven Välikankaan, Pihtiputaan Ilosjoen ja Sievin Jakostenkallion tuulipuiston.

– Olemme iloisia, että yhteistyömme Suomessa jatkuu KSBR:n kanssa, Luxcaran toimitusjohtaja Philip Sander toteaa.

r
  • Mastokankaan tuulipuisto Raahen ja Siikajoen alueella sisältää 12 tuulivoimalaa ja tuottaa uusiutuvaa energiaa Suomen sähköverkkoon 68,4 MW:n nimellisteholla.

Nordex Group: Mastokankaan tuulivoimapuisto 

Keski-Suomen Betonirakenne Oy toteuttaa Mastokankaan tuulipuiston infran avaimet käteen -mallilla saksalaiselle tuulivoimalatoimittajalle Nordex Groupille. Nordex toimii tuulipuiston kokonaistoimittajana.

KSBR valikoitui Nordexin kumppaniksi pitkälti aiemman hyvän yhteistyön perusteella. Mastokangas on yhtiön kolmas yhteistyöhanke Nordex Groupin kanssa ja jo toinen hanke, jossa KSBR toimii infran kokonaistoimittajana Nordexille.

– Luotettava kumppanimme KSBR valikoitui mukaan projektiin yksityiskohtaisen valintaprosessin jälkeen, ja edistämme innoissamme jälleen yhtenä tiiminä ja turvallisesti uutta onnistunutta projektia, kertoo Nordex Energy GmbH:n Suomen sivuliikkeen vanhempi projektipäällikkö Deane Hogg.

r
  • Suomen kaikkien aikojen suurimman tuulipuiston rakentaminen Kainuuseen,
    valmistui 2020.
  • Suomalaisen tuulivoimayhtiö Ilmatar Energy Oy:n hanke.
  • 50 turbiinipaikkaa, ja puisto tuottaa energiaa Suomen sähköverkkoon 211 MW:n nimellisteholla.

Ilmatar Energy Oy: Piiparinmäen tuulivoimapuisto 

Suomen suurimman tuulivoimapuiston Piiparinmäen rakentaminen Kainuuseen on Ilmatar Energyn ja KSBR:n kolmas yhteistyöhanke, jossa KSBR on infratoimittajana.

– Edellisten projektien hyvät kokemukset ja KSBR:n jatkuva oman tekemisensä kehittäminen ja uusimmat välineet muun muassa urakan etenemisen seurantaan tekivät toimittajavalinnan helpoksi, toteaa Ilmattaren perustaja ja rakennuttamisesta vastaava johtaja Mikko Toivanen.

r
  • Nesteen jalostamon kaksilinjainen kemiallinen ja biologinen jätevesien puhdistuslaitos, valmistui elokuussa 2019.
  • KSBR rakensi neljän pyöreän jätevesialtaan betonirakenteet.
  • Muottityö n. 13 500 m2, raudoitus n. 500 000 kg, jännepunos n. 6 000 jm, betonointi n. 6 300 m3.

Neste Oil Oyj:n jalostamon puhdistuslaitos 

Keski-Suomen Betonirakenne rakensi Porvooseen tekeillä olevan Nesteen jalostamon uuden jätevesilaitoksen betonirakenteet. Urakka sisälsi neljä pyöreää jätevesiallasta puhdistuslaitokseen, jossa hoidetaan jätevesien kemiallinen ja biologinen puhdistus.

Työmaan valvojana toiminut Neste Oil Oyj:n Petri Ripatti kuvailee KSBR:n
osuutta rakentamisessa erittäin merkittäväksi.

– Betonirakenteet ovat todella massiivisia ja työ vaati äärimmäistä tarkkuutta. KSBR:n ammattilaisten kanssa oli helppo toimia kaikissa vaiheissa. Yhteistyömme sujui hienosti, Ripatti kertoo.

r
  • Safiiriparkki-pysäköintitalo 386 autolle Vantaan Kivistöön, valmis 6/2019
  • KSBR toteutti KVR-urakan rakennuttaja Lujatalo Oy:lle

Lujatalo Oy: Pysäköintitalo 

Vantaan Kivistöön rakennettu pysäköintilaitos Safiiriparkki palvelee kymmentä taloyhtiötä. Yhtiöiden välisen yhteistyön yhteensovittaminen oli hankkeessa rakennuttajan mukaan suurin haaste.

– Vasta kahdessa näistä taloyhtiöistä on asukkaita ja lisää käyttäjiä saadaan syksyllä sekä osa yhtiöistä on vielä rakentamatta, joten jouduimme tekemään monia suunnitelmia ennakoimalla tulevaa tarvetta. Pääsimme kuitenkin hyvään lopputulokseen näistä mutkista huolimatta, sanoo Lujatalo Oy:n rakennuttajapäällikkö Rainer Noppa.

Nopan mukaan yhteistyö KSBR:n kanssa toimi kaikissa vaiheissa erityisen hyvin.

– Pysyimme hienosti ajan tasalla työmaan toiminnasta avoimen ja sujuvan tiedonkulun ansiosta, Noppa sanoo.

r
  • Silkkiparkki 175 autolle Vantaan Tikkurilaan Silkin kortteliin, valmistui maaliskuussa 2019.
  • KSBR toteutti pysäköintitalon Renor Oy:lle KVR-urakkana.

Renor Oy: Pysäköintitalo 

Vantaan Tikkurilan keskustaan valmistunut Silkkiparkki rakennettiin osaksi historiallista, uudistuvaa Silkin korttelia. Keski-Suomen Betonirakenne toteutti pysäköintitalon Renor Oy:lle KVR-urakkana.

Renor Oy:n kiinteistökehityspäällikkö Tomi Nurmela teki työn tilaajana kiinteää yhteistyötä KSBR:n urakoijien kanssa. Tässä tapauksessa yhteys oli tavallistakin kiinteämpi, sillä Renorin Vantaan-toimisto sijaitsee Silkkiparkin vieressä, ja Nurmela näki parkkityömaan päivittäin työpisteensä ikkunasta.

– Työmaalla sujui kaikki paremmin kuin hyvin, ja yhteistyömme oli alusta loppuun asti kaikin puolin onnistunutta. Työmaan johto ja työntekijät toimivat joustavasti – myös muiden alueen urakoijien kanssa, Nurmela toteaa.

Pysäköintilaitokseen valmistui autopaikkojen lisäksi uusiutuvaa energiaa hyödyntävä geoenergialaitos. Siihen KSBR toteutti lämpimän tilan, johon Renorin toteuttamat laitteet sijoitettiin. Tämän jälkeen KSBR aloitti varsinaisen halliurakan.

 

r
  • Meri-Polaris-kerrostaloasunto-osakeyhtiö Helsingin Kalasatamaan, 18 asuntoa, valmistui helmikuussa 2019.
  • Ryhmärakennushanke asukkaiden, rakennuttajakonsultti Saraco Oy:n ja pääurakoitsija KSBR:n yhteistyönä.
  • Asuntojen alat 23 m2–123,5 m2, tilavuus 5 040 m2.

Saraco Oy: Kerrostalo Helsinkiin

Helsingin Kalasataman Asunto-osakeyhtiö Helsingin Meri-Polaris syntyi ryhmärakennuttamishankkeena tulevien asukkaiden, heidän rakennuttajakonsulttinsa Saraco Oy:n ja pääurakoitsijan KSBR:n yhteistyönä.

Saraco Oy:n liiketoimintajohtaja Mikko Kaartinen kuvailee runsaan vuoden kestänyttä rakennushanketta haastavaksi mutta kiinnostavaksi ja onnistuneeksi.

– Teetimme maanrakennus- ja perustusurakat ensin erikseen, ja sen jälkeen KSBR hoiti koko rakentamisen pääurakkamallilla. Rakennuksen paikka keskellä valmiiksi rakennettua ympäristöä oli ahdas ja logistisesti erittäin vaativa. Esimerkiksi talon rungon ylös saaminen ahtaassa ympäristössä oli haasteellista – mutta onnistui hienosti, Kaartinen sanoo.

Kun aikataulu oli tiukka ja alkutalvi 2018 urakan alkaessa kylmä, urakoitsija oli todellisessa tulikokeessa.

– Työmaaorganisaation ja koko tiimin asenne ja ammattitaito päivittäisessä työskentelyssä tekivät vaikutuksen. Koska jokaisen asunnon sisäosat olivat erilaiset, tiimiltä vaadittiin paljon myös siinä, että monet erilaiset toiveet saatiin toteutetuiksi laadukkaasti, Kaartinen toteaa.

Share This