Tutustu töihimme – lue referenssejä

Rakentamisen maailmassa kukaan ei tee mitään yksin. Näin yhteistyökumppanimme arvioivat yhteisiä projektejamme.

Piiparinmäen tuulivoimapuisto Kainuuseen

Suomen kaikkien aikojen suurimman tuulipuiston rakentaminen Kainuuseen, valmis 2020
Suomalaisen tuulivoimayhtiö Ilmatar Energy Oy:n hanke
50 turbiinipaikkaa, ja puisto tuottaa energiaa Suomen sähköverkkoon 211 MW:n nimellisteholla

Piiparinmäki on Ilmatar Energyn ja KSBR:n kolmas yhteistyöhanke, jossa KSBR on infratoimittajana.
– Edellisten projektien hyvät kokemukset ja KSBR:n jatkuva oman tekemisensä kehittäminen ja uusimmat välineet muun muassa urakan etenemisen seurantaan tekivät toimittajavalinnan helpoksi, toteaa Ilmattaren perustaja ja rakennuttamisesta vastaava johtaja Mikko Toivanen.


Nesteen jalostamon puhdistuslaitos Porvooseen

Nesteen jalostamon kaksilinjainen kemiallinen ja biologinen jätevesien puhdistuslaitos, valmis 8/2019
KSBR rakensi neljän pyöreän jätevesialtaan betonirakenteet
Muottityö n. 13 500 m2, raudoitus n. 500 000 kg, jännepunos n. 6 000 jm, betonointi n. 6 300 m3

Työmaan valvojana toiminut Petri Ripatti kuvailee KSBR:n osuutta rakentamisessa erittäin merkittäväksi.

– Betonirakenteet ovat todella massiivisia ja työ vaati äärimmäistä tarkkuutta. KSBR:n ammattilaisten kanssa oli helppo toimia kaikissa vaiheissa. Yhteistyömme sujui hienosti, Ripatti kertoo.

 

Pysäköintitalo Vantaan Kivistöön

Safiiriparkki-pysäköintitalo 386 autolle Vantaan Kivistöön, valmis 6/2019
KSBR toteutti KVR-urakan rakennuttaja Lujatalo Oy:lle

Pysäköintilaitos palvelee kymmentä taloyhtiötä. Yhtiöiden välisen yhteistyön yhteensovittaminen oli hankkeessa rakennuttajan mukaan suurin haaste.

– Vasta kahdessa näistä taloyhtiöistä on asukkaita ja lisää käyttäjiä saadaan syksyllä sekä osa yhtiöistä on vielä rakentamatta, joten jouduimme tekemään monia suunnitelmia ennakoimalla tulevaa tarvetta. Pääsimme kuitenkin hyvään lopputulokseen näistä mutkista huolimatta, sanoo Lujatalo Oy:n rakennuttajapäällikkö Rainer Noppa.

Nopan mukaan yhteistyö KSBR:n kanssa toimi kaikissa vaiheissa erityisen hyvin.

– Pysyimme hienosti ajan tasalla työmaan toiminnasta avoimen ja sujuvan tiedonkulun ansiosta, Noppa sanoo.


Pysäköintitalo Vantaan Tikkurilaan

Silkkiparkki 175 autolle Vantaan Tikkurilaan Silkin kortteliin, valmis 3/2019.
KSBR toteutti pysäköintitalon Renor Oy:lle KVR-urakkana.

Renor Oy:n kiinteistökehityspäällikkö Tomi Nurmela teki työn tilaajana kiinteää yhteistyötä KSBR:n urakoijien kanssa. Tässä tapauksessa yhteys oli tavallistakin kiinteämpi, sillä Renorin Vantaan-toimisto sijaitsee Silkkiparkin vieressä, ja Nurmela näki parkkityömaan päivittäin työpisteensä ikkunasta.

– Työmaalla sujui kaikki paremmin kuin hyvin, ja yhteistyömme oli alusta loppuun asti kaikin puolin onnistunutta. Työmaan johto ja työntekijät toimivat joustavasti – myös muiden alueen urakoijien kanssa, Nurmela toteaa.

Pysäköintilaitokseen valmistui autopaikkojen lisäksi uusiutuvaa energiaa hyödyntävä geoenergialaitos. Siihen Renor toteutti laitteet ja energiakaivot ja KSBR lämpimän tilan, johon laitteet sijoitettiin. Tämän jälkeen KSBR aloitti varsinaisen halliurakan.

– Porasimme maahan 380 metriä syvät kaivot paalulaatan alle ennen pysäköintilaitoksen perustamistöitä. Geoenergialaitos tuottaa lämmityksen ja jäähdytyksen koko korttelin tarpeisiin. Tämän järjestelmän rakentaminen oli luontevaa toteuttaa osana parkkitalon rakentamista, Nurmela kertoo.


Kerrostalo Helsingin Kalasatamaan

Meri-Polaris-kerrostaloasunto-osakeyhtiö Helsingin Kalasatamaan, 18 asuntoa, valmis 2/2019
Ryhmärakennushanke asukkaiden, rakennuttajakonsultti Saraco Oy:n ja pääurakoitsija KSBR:n yhteistyönä
Asuntojen alat 23 m2–123,5 m2, tilavuus 5 040 m2

Saracon liiketoimintajohtaja Mikko Kaartinen kuvailee runsaan vuoden kestänyttä rakennushanketta haastavaksi mutta kiinnostavaksi ja onnistuneeksi.

– Teetimme maanrakennus- ja perustusurakat ensin erikseen, ja sen jälkeen KSBR hoiti koko rakentamisen pääurakkamallilla. Rakennuksen paikka keskellä valmiiksi rakennettua ympäristöä oli ahdas ja logistisesti erittäin vaativa. Esimerkiksi talon rungon ylös saaminen ahtaassa ympäristössä oli haasteellista – mutta onnistui hienosti, Kaartinen sanoo.

Kun aikataulu oli tiukka ja alkutalvi 2018 urakan alkaessa kylmä, urakoitsija oli todellisessa tulikokeessa.

– Työmaaorganisaation ja koko tiimin asenne ja ammattitaito päivittäisessä työskentelyssä tekivät vaikutuksen. Koska jokaisen asunnon sisäosat olivat erilaiset, tiimiltä vaadittiin paljon myös siinä, että monet erilaiset toiveet saatiin toteutetuiksi laadukkaasti, Kaartinen toteaa.