Uuden Postipuiston ensimmäinen parkkitalo Keski-Suomen Betonirakenteelta

22.05.2019

Keski-Suomen Betonirakenne (KSBR) on voittanut Helsingin Pasilan uuden Postipuiston alueen ensimmäisen parkkitalon urakan. Rakennus tukee uusiutuvan energian ratkaisuja ja istuu muotoilultaan uuden alueen arkkitehtuuriin.

Pysäköintitalo nousee Helsingin Pasilaan Metsäläntien ja Veturitien risteykseen. KSBR voitti suunnittelun ja rakentamisen SR-kilpailun Kauramoottori-nimisellä ehdotuksella, jonka on suunnitellut L Arkkitehdit Oy. 

– Julkisivun muotokieli säleikköseinineen istuu uuden asuinalueen kaavan vaatimaan arkkitehtuuriin, toteaa KSBR:n parkkiliiketoimintaryhmästä vastaava teknisen toimiston päällikkö Simo Särkelä

Uuden parkkitalon latauspisteiden ja valaistuksen vaatima energia tuotetaan katolle asennettavilla aurinkopaneeleilla. Kesäaikana tämä kattaa koko kiinteistön energiatarpeen.

– Näin tuemme uusiutuvan energian käyttöä. Katolle on myös mahdollista lisätä paneeleja tulevaisuudessa, Särkelä kertoo. 

Pysäköintilaitokseen tulee kaikkiaan 434 autopaikkaa viiteen kerrokseen. Hallin alimpaan kerrokseen rakennetaan lisäksi Helsingin kaupungin kiinteistöhuollon varastotiloja. Simo Särkelän mukaan rakennus on askel kohti hybridiparkkitaloja, jotka ovat tulevaisuuden trendi.

– Hybrideissä perinteisiin parkkitiloihin yhdistetään esimerkiksi kaupallisia ja liikuntapalveluja tai vaikkapa ulkoilupaikkoja ja puistoja. Kauramoottori-rakennus edustaa tulevaisuutta myös tuottamalla osan tarvitsemastaan energiasta itse, Särkelä toteaa.

Rakennuksen nimi Kauramoottori viittaa alueen historiaan ja siellä aiemmin olleisiin peltoalueisiin. Julkisivun väritys ja seinäpinnan muodot ovat saaneet innoituksen kauralyhteistä.

KSBR on viime vuosina profiloitunut luotettavana laadukkaiden pysäköintitalojen rakentajana. Tänä vuonna pääkaupunkiseudulle valmistuu kaikkiaan kolme yhtiön rakentamaa parkkitaloa ja esimerkiksi Turun yliopistollisen sairaalan parkkihalli. Postipuiston urakka on ensimmäinen, jonka KSBR toteuttaa Helsingin kaupungin alueella KVR-työnä. Rakennuttajana on Helsingin Asuntotuotantotoimisto, ja työn on määrä valmistua vuonna 2021.

Kuva L Arkkitehdit

 

Share This