KSBR mukana uudistamassa parkkirakentamista: nyt tulossa puinen julkisivu

21.10.2021

Keski-Suomen Betonirakenne Oy (KSBR) on voittanut Helsingin uuden Lammenrannan asuinalueen ensimmäisen pysäköintitalon urakan. Rakennuksen näkyvin piirre on harvinainen puujulkisivu. Myös esteettömyys, ekologisuus ja pitkä elinkaari kuuluvat suunnitelmaan.

KSBR voitti Lammenrannan pysäköintitalon urakan Tengbom-arkkitehtitoimiston suunnitelmalla, joka uudistaa parkkirakentamista merkittävästi. Helsingin Kuninkaantammen Lammenrannan alue saa tiettävästi Suomen ensimmäisen uuden pysäköintitalon, jossa on puinen julkisivu. Kuusipuusta tehtävät ulkoseinät käsitellään paloturvallisiksi, ja ne muuttuvat ajan myötä kelopuun värisiksi.

– Puurakennus sopii hyvin Lammenrannan alueen kaavaan, joka perustuu pikkukaupunkimaiseen puuverhoiltujen talojen rakentamiseen. Teemme parkkitalon rungon paikallavaluna betonista ja julkisivun massiivipuisista CLT-levyistä, kertoo KSBR:n parkkirakentamisen toimialajohtaja Simo Särkelä.

Pysäköintitalon runkoon tulee teräsbetoninen laatta-pilarirakenne, johon julkisivun puuverhoilu kiinnitetään sinkitetyillä teräsrakenteilla. Puuta on Särkelän mukaan käytetty parkkitalorakentamisessa vähän siksi, että sen paloturvallisuuden takaaminen on haasteellista.

– Tästä syystä puurungon toteuttaminen ei onnistu nykyisiä rakennus- ja paloturvallisuusmääräyksiä noudattaen. Julkisivuun se käy, kun palosuojaus tehdään huolellisesti. Syttymättömyyskäsittely paitsi suojaa puuta palamiselta myös harmaannuttaa sitä tyylikkäästi.

Pysäköintitalo voi olla alueen maamerkki

Lammenrannan pysäköintitalon suunnitteli Pohjoismaiden eturivin arkkitehtitoimistoihin kuuluva Tengbom. Arrivée-työnimellä kulkeva Lammenrannan pysäköintitalo on toimiston ensimmäinen pysäköintitalosuunnitelma Suomessa.

– Ruotsissa Uppsalan toimistomme on juuri suunnitellut Hudiksvalliin parkkitalon, jossa on puujulkisivu. Sen rakentaminen alkaa näinä aikoina, kertoo Suomen Tengbom-toimiston toimitusjohtaja Susanna Sucksdorff.

Lammenrannan Arrivéen suunnittelivat vastaava arkkitehti Jukka Rajala ja arkkitehti Sandra Al-Neyazi. Heille KSBR:n hanke oli mieleinen tehtävä, sillä pysäköintitalot ovat perinteisesti olleet Rajalan mukaan ”tylsiä rakennuksia”.

– Suurin osa pysäköintitaloista on ulkonäöltään ja toiminnallisuudeltaan samanlaisia betonilaatikoita. Niiden suunnittelu ei ole Suomessa aiemmin ollut itsenäisen arkkitehtuurin näytön paikka. Helsingin uusia asuinalueita rakennettaessa on viime vuosina herätty siihen, että niihinkin kannattaa panostaa ja ne voivat olla alueilla jopa maamerkkejä, Rajala toteaa.

Betonivalut tehdään taidokkaasti

Arkkitehti Jukka Rajala pitää Lammenrannan suunnitelmaa kunnianhimoisena ja kiinnostavana.

– Kun kuulin, miten KSBR toteuttaa rakennuksen rungon ja betonivalun, vakuutuin siitä, että niistä tulee laadukkaita ja taidokkaasti tehtyjä. Tämä pysäköintitalo on myös suunniteltu kestämään aikaa, ja rakenteet kestävät normaalia pidempään, runko jopa sata vuotta. Pitkä käyttöikä ja edulliset elinkaarikustannukset tekevät siitä kestävää, ekologista rakentamista.

Muita kestäviä ratkaisuja ovat esimerkiksi rakennuksen ja sen piha-alueen esteettömyys sekä katolle tulevat aurinkopaneelit, joiden teho pyritään maksimoimaan. Niiden kesäaikaisella toiminnalla katetaan hallin tarvitsema sähkö. Lisäksi suunnitelmissa on maksaruohoviherkatto – ja jopa katon ötökkähotelli, joka toimii muutamassa sinne asetettavassa kelopuussa.

Katutasoon erillinen liiketilasiipi

Yksi Arrivèe-rakennuksen erikoisuus on sen erilliseen siipeen tuleva kolmion muotoinen liiketila. Autopaikkoja tulee kaikkiaan 265, joista 11 on tarkoitettu liikuntaesteisille. Noin 8 500 neliömetrin kokoisessa rakennuksessa on yksi maanalainen kerros sekä kolme ja puoli maanpäällistä kerrosta. Lisäksi rakennukseen tulee lämmönjakohuone ja muuntamotila.

– Rakentamiseen tuo haastetta tontin ahtaus. Viereisillä tonteilla rakennetaan samaan aikaan, kuten uudella alueella kuuluukin. Myös maaperän pehmeys tuo omat haasteensa etenkin maan alle tulevan kerroksen rakentamiseen. Tämän kaiken olemme ottaneet suunnittelussa huomioon, ja kellarikerrokseen teemme teräsbetoniset maanpaineseinät, KSBR:n Simo Särkelä kertoo.

Entä mistä sitten ranskankielinen työnimi Arrivée tulee? Se tarkoittaa suomeksi saapumista. Nimi kuvastaa paitsi pysäköintitiloihin tuloa myös sitä, että rakennus on eräänlainen portti kaikille Lammenrannan alueelle saapuville.

Lammenrannan pysäköintitalon rakennuttaa Helsingin asuntotuotantotoimisto. KSBR rakensi sille myös Helsingin Postipuistoon pysäköintitalon, jonka suunnittelu ja toteutus ovat keränneet kiitosta. Sen julkisivun katseenvangitsijana on harvinainen sälerakenne. Postipuiston pysäköintitalo otetaan käyttöön vielä lokakuun 2021 aikana.

Rakennustyö Lammenrannassa alkaa vuoden 2023 alussa, ja halli valmistuu keväällä 2024.

KUVA: Lammenrannan pysäköintitalon puinen julkisivu näyttää kevyeltä, jopa paperista taitetulta. Se on kuitenkin vankkaa tekoa ja koostuu massiivipuisista, kuusesta valmistetuista CLT-levyistä. Havainnekuva: Tengbom Oy

Share This