Helsingin Töölönkadun uusi pysäköintilaitos valmistui jopa kahdeksan kuukautta etuajassa. Teknisesti vaativan YIT:n projektin yksi aliurakoitsija oli Keski-Suomen Betonirakenne Oy, joka varmisti osaltaan, että tiukka aikataulutus onnistui.
Töölön Kivelänkadun puistikon puita alettiin kaataa uuden pysäköintilaitoksen alta kolme vuotta sitten. Nyt autot ovat jo muutaman viikon ajan löytäneet parkista paikkansa. YIT:n kolmen vuoden rakennusprojekti oli yhdenlainen rakennustaidon mestarinäyte.
”Erityisen haastavaa oli betonitunnelirakenteiden mahduttaminen maan alle. Kun yläpuolella tulee kallio vastaan, nostomahdollisuudet ovat rajalliset”, kertoo YIT:n vastaava työnjohtaja Jari Kanerva.
Töölön pysäköintilaitoksen holvirakenteiden perustuksissa on Kanervan mukaan tavallisesta poikkeavaa se, että anturat lähtevät murskepinnalta eivätkä suoraan kalliosta, kuten yleensä vastaavissa kohteissa.
”Tämä ratkaisu nopeutti betonimuottityötä ja mahdollisti anturamuottien kierrätyksen eli pystyimme käyttämään samaa kalustoa moneen kertaan.”
Kanerva pitää hyvänä sitä, että KSBR pääsi mukaan projektiin heti suunnitteluvaiheessa.
”Kyse ei ollut perinteisestä aliurakoinnista, vaan asetimme alusta alkaen yhdessä tavoitteita myös kustannuspuolella. Yhteissuunnittelun ansiosta säästimme aikaa ja rahaa.”
5 000 kuutiota betonirakenteita
Jotta maan alle saatiin paikat 810 autolle, YIT louhi kalliolta 110 000 kiintokuutiometriä. Betonirakenteita valettiin kaikkiaan 5 000 kuutiota.
Töölönkadun kolmekerroksiseen parkkiin rakennettiin yksi ajotunneli ja kolme pystykuilua. Oman haasteensa työhön toivat rakenteiden suuret jännevälit, ja erityishuomiota vaati myös kalliokatto-osan vain 1,9 metrinen paksuus ajotunnelin suuaukolla.
”Suunnittelimme erikseen yhdistelmärakenteen, jolla pystyimme lujittamaan katto-osaa.”
Pysäköintilaitos saatiin käyttöön jopa kahdeksan kuukautta etuajassa, kun työvaiheita järjestettiin ja soviteltiin yhteistyössä suunnittelijoiden ja tilaajan kanssa.
”Sovitimme louhintoja ja rakennusteknisiä töitä niin, että teimme esimerkiksi lujitus- ja betonirakennetöitä jo kalliolouhintojen aikana”, Kanerva kertoo.
Ajan hengen mukaan työssä kiinnitettiin huomiota myös ympäristöystävällisyyteen muun muassa siten, että ilmanvaihdosta kerättävä lämpö palautetaan uudelleen lämmityskäyttöön.
Sujuvaa Lean-työkalujen käyttöä
Työnjohtaja Jari Kanervan mukaan yhteistyö KSBR:n kanssa luonnistui hyvin.
”Työskentely ja yhteistyö oli joustavaa ja aikataulut pitivät jopa niin, että pystyimme kirimään niitä huomattavasti”, Kanerva kertoo.
KSBR on ollut aiemmin rakentamassa useita maanalaisia parkkihalleja, esimerkiksi Helsingissä Vallilan Q-Parkia, P-Flemaria, P-Kampin laajennusta ja Töölönlahden pysäköintilaitosta sekä Tampereella P-Hämppiä.
KSBR:n työmaapäällikkö Pasi Juntusen mukaan Töölönkadun parkkilaitoksen rakentaminen YIT:n kanssa oli kaikessa haastavuudessaan kiinnostava urakka.
”Se oli meille hieno luottamuksen osoitus, että pääsimme rakentamiseen mukaan suunnitteluvaiheesta lähtien”, Juntunen sanoo.
Kanervan ja Juntusen mukaan työskentelyä vauhditti sujuva Lean-työkalujen eli Big Roomin ja Last Plannerin järjestelmällinen käyttö.
”Esimerkiksi Last Plannerissa kävimme jokaisena torstaiaamuna läpi seuraavien kahden viikon työt. Siinä ennakoimme ja karsimme tulevat ongelmakohdat ja eri toimijoiden töiden päällekkäisyydet.”
Marraskuussa 2018 käyttöön otettuun Töölönkadun pysäköintilaitokseen P-Töölöön ajetaan Töölönkatu 23:n kohdalta. Lue lisää YIT:n verkkosivuilta.