Runoratsu nousee seitsemään kerrokseen

04.07.2023

Espoon Perkkaalla ovat alkaneet Runoratsun Pysäköinnin rakennustyöt. Kompaktin pyöreä rakennus nousee aina seitsemään kerrokseen ja tarjoaa valmistuttuaan 454 pysäköintipaikkaa alueen asukkaille. Hankkeen tilaajina ovat pysäköintiyhtiön osakkaat, Sato, Ilmarinen ja SRV, ja sen toteuttaa KSBR. 

Pysäköintitalon tuleva ulkonäkö on saanut kiittäviä kommentteja niin kaupunkikuvaviranomaisilta, tilaajalta kuin rakentajalta. Rakennus on pohjaltaan täysin pyöreä, myös porrashuoneet on saatu pidettyä pyöreän rungon sisässä. Kerrokset nousevat kiertäen ylöspäin seitsemään kerrokseen asti.  

– Koska ympäristössä on hyvin monimuotoista rakentamista, halusimme suunnitella vähän monoliittisemman ja yksinkertaisemman rakennuksen rauhoittamaan ympäröivää arkkitehtuuria, taustoittaa L-arkkitehtien hallituksen puheenjohtaja ja hankkeen pääsuunnittelija Niklas Sucksdorff.  

Luonnosvaiheessa oli kolme erilaista vaihtoehtoa. Toteutukseen lopulta valitussa ratkaisussa julkisivu toteutetaan perforoiduilla teräskaseteilla. 

– Kasettia toistetaan alhaalta ylös asti. Ilmeeseen saadaan siten kiertävää kalanruotokuviota. Kasetissa on myös pientä kolmiulotteisuutta, jolla saadaan pintaan hieman syvyysvaikutelmaa, Sucksdorff selittää. 

Julkisivun piti olla läpituulettuva. Toisaalta autojen ajovalot eivät saaneet häikäistä ympäristöä. Perforoitu teräs vastasi näihin molempiin vaateisiin. Värisävyksi on tällä tietoa tulossa helmeilevä kulta, lopullinen päätös vahvistuu koepalan myötä.

Erikoistunut osaaja

Lähtökohtana suunnittelulle oli alueen kaava ja tilaajan luonnossuunnitelma, jonka pohjalta urakkakilpailu pidettiin. Saton suunnittelupäällikkö Jussi Väisänen valottaa lähtökohtia: – Halusimme toteuttaa tämän KVR-urakkana ja mielellään pysäköintihalleihin erikostuneen tekijän kanssa. Tiesimme entuudestaan KSBR:n osaavaksi toimijaksi.

– He esittivät useampia vaihtoehtoisia ratkaisuja. Olimme vaikuttuneita, miten pitkälle tarjous oli mietitty. Sekä laatu että hinta ratkaisivat KSBR:n valinnan, Väisänen jatkaa. 

Myös Sucksdorffille KSBR:n erikoisosaaminen on tuttua: – He osaavat paikallavalutekniikan todella hyvin. Hienoa, että semmoista taitoa löytyy vielä. Pyöreä pysäköintitalo elementoituna ei kyllä olisi mikään kaunistus. Paikallavalu oli tässä ainoa toimiva ratkaisu.

Projekti on pohjaolosuhteiltaan poikkeuksellisen haastava toteuttaa. Alue on käytännössä vanhaa savista merenpohjaa, jolla ei ollut juurikaan kantavuutta.  

– Aloitimme huhtikuussa maaperän kalkkipilaristabiloinneilla, ennen kuin pääsimme sinne paalutuskoneella. Nyt maaperä on vahvistettu, ja myös paalutus valmis. Kesäkuussa käynnistyivät perustustyöt, muottityöt ja raudoitustyöt ja valettiin ensimmäiset anturat, kertoo hankkeen työpäällikkönä toimiva Marko Koskinen KSBR:ltä. – Torninosturi tulee paikalle heinäkuun alussa, ja sen jälkeen lähtee runko nousemaan.

Logistiikka tuottaa haasteita

Pysäköintitalon tontti on ahdas, ja kortteliin rakennetaan parhaillaan myös asuintaloja. Samanaikaiset rakennustyöt edellyttävät tehokasta logistiikkaa ja jossain määrin työmaiden yhteispeliä. 

– Meillä on iso etu siinä, että paikallavaluun löytyy oma muottiporukka, joka on runkoratkaisun toteutuksessa erittäin kokenut. Senkin ansiosta pystymme hallitsemaan työmaan logistiikkaa paremmin, Koskinen valottaa. 

Insinööritoimisto SRT on projektissa rakennesuunnittelijana, jonka kanssa KSBR on toteuttanut hankkeita aiemminkin. Caverionin KSBR valitsi toteuttamaan talotekniikkaurakan kokonaistoimituksena sisältäen LVIA- ja sähkösuunnittelun sekä suunnittelunohjauksen. 

– Talotekninen kokonaispaketti, kiteyttää Caverion Suomen hankekehityspäällikkö Sami Nurminen. Hän kertoo myös kiinteistön hallitun käyttöönoton kuuluvan kokonaispakettiin. Nurminen uskoo, että ison yhtiön kokemus ja hankintakanavat takaavat hankkeeseen kustannustehokkaat ratkaisut.  

– Maahan tulevien asennusten, pohjaviemäreiden ja maadoituselektrodien osalta olimme mukana heti työmaan alkuvaiheessa, jonka jälkeen meille tulee pieni suvantovaihe. Kun runko lähtee nousemaan ylöspäin, päästään taas työskentelemään alimpiin kerroksiin ja siitä sitten pikkuhiljaa ylöspäin, Nurminen sanoo. 

Kaikki osapuolet kiittelevät avointa ja keskustelevaa ilmapiiriä projektiryhmän kesken. Työmaa on edennyt ongelmitta ja aikataulussa. Kokonaisalaltaan 12500 m2:n Runoratsun Pysäköinti valmistuu Espoon Perkkaalle kesäkuun lopulla 2024.

Share This