Keski-Suomen Betonirakenne Oy on ollut valmistamassa Stora Enson Oulun tehdasalueella puunkäsittelyalueen hakesiiloja. Siilot sisältävät KSBR:n ensimmäiset liukuvalutekniikalla valmistetut rakenteet.
– Ensimmäinen liukuvalu tehtiin yhteistyössä itävaltalaisen Gleitbau GmbH -yhtiön kanssa, ja se onnistui todella hyvin. Olemme innoissamme jatkamassa yhteistyötä, ja pyrimme saamaan liukuvalettavia kohteita myös tulevaisuudessa. KSBR pystyy jatkossa toteuttamaan vaativatkin liukuvalut, KSBR:n teollisuuden toimialajohtaja Marko Leppänen kertoo.
Gleitbau on globaalisti toimiva liukuvaluihin erikoistunut yritys, jolla on kokemusta erilaisista yhteistyökumppaneista ja niiden erilaisista lähestymistavoista projektien toteuttamiseen. KSBR saa kumppanuudesta erityismaininnan.
– Hankkeesta voi tulla menestys vain, jos mukana olevat yritykset näkevät onnistuneen rakennushankkeen yhteisenä tavoitteena eikä omana lyhytaikaisena etunaan. Yhdessä asiakkaamme KSBR:n kanssa rakentamamme Oulun hakesiilot ovat mielestämme hyvä esimerkki siitä, kuinka rakennusprojektit voidaan toteuttaa menestyksekkäästi. Tämän erinomaisen yhteistyön päätteeksi paikalla seisoo laadukas rakennus ja suunniteltua nopeammin valmistunut projekti, projektipäällikkö Thomas Dum Gleitbau GmbH:sta toteaa.
Liukuvalutekniikalla suuret hyödyt
Suomessa liukuvalujen tekijöitä on Marko Leppäsen mukaan kohtuullisen vähän. Asiakkaalle liukuvalutekniikan hyödyt ovat kuitenkin ilmeiset.
– Liukuvalu on nopeuttava tekijä tietynlaisessa rakentamisessa. Oulussa tehtaan siilojen seinien rakentamiseen kului yhteensä noin 2,5 kuukautta. Perinteisillä menetelmillä käytetty aika olisi ollut arviolta kaksinkertainen. Taloudellisesti se olisi tarkoittanut lisää kustannuksia esimerkiksi talvitöiden myötä. Eli asiakas säästää ajassa ja hinnassa, Marko Leppänen avaa.
Liukuvalussa muottia siirretään jatkuvana liikkeenä vähän kerrallaan ylöspäin valun edetessä.
– Siilot ovat 17,8 metriä korkeita, ja kun valu aloitettiin, teimme työtä seitsemän päivää tauotta kahdessa vuorossa. Jokaisessa vuorossa oli 10–15 työntekijää. Työ edistyi päivien ja öiden mittaan koko ajan, Marko Leppänen avaa prosessia.
Työturvallisuus arvossaan
– Olemme erittäin tyytyväisiä siilojen laadulliseen lopputulokseen. Liukuvalutekniikalla toteutettuna siiloille varattua aikatauluikkunaa oli mahdollista lyhentää varatusta, ja tämä on aina hyvä asia niin tilaajalle kuin toimittajalle. Erityisesti toimittajalle on ollut etua siitä, että kohteessa ei ole ollut muita toimijoita ja laiteasennuksia menossa yhtä aikaa. Työn suunnittelu on näin ollen ollut helpompaa, projektin rakentamisesta vastannut Kenneth Åkerlund Stora Ensolta kertoo.
Hän sanoo arvostavansa hyvin sujunutta yhteistyötä ja ammattilaisuutta, joka on helpottanut projektin sujuvuutta.
– Työturvallisuus on Stora Ensolla erittäin tärkeää, ja erityisesti arvostan KSBR:n suhtautumista turvalliseen työskentelyyn, sen seurantaan ja puuttumiseen tarvittaessa, Åkerlund kiittää.