Keski-Suomen Betonirakenne Oy (KSBR) saa kesäkuussa valmiiksi kaksi suurta, toisistaan erillistä pysäköintitalohanketta Espoossa ja Helsingissä.
Helsingin Lammenrantaan on noussut Suomen ensimmäinen puisen julkisivun pysäköintihalli ja Espoon Perkkaalle rakennettua pyöreää Runoratsua leimaa spiraalimainen ja kolmiulotteinen vaikutelma.
Lammenrannan pysäköintihallin luovutus tapahtuu 14. kesäkuuta ja Runoratsun 19. kesäkuuta.
– Tämä on harvinainen sattuma, että kaksi näin erityislaatuista kohdetta valmistuu meillä käytännössä tismalleen samaan aikaan. Olemme leikkimielisesti kilpailleet Lammenrantaa luotsaavan Nymanin Henryn kanssa, kumpi projekti ehtii ensin maaliin, KSBR:n projektipäällikkö Marko Koskinen naurahtaa.
Lehtikuusi tuo säväyksen
Helsingin Kuninkaantammessa sijaitsevan Lammenrannan parkkitalon runko on tehty paikallavaluna betonista ja julkisivu massiivisista ristiin liimatuista puulevyistä eli CLT:stä, jotka on käsitelty paloturvallisiksi.
Rakennuksen pitkät sivut ovat kuusipuuta ja lyhyiden sivujen uloin kerros Siperian lehtikuusta.
– Se tekee ulkoasuun hienoa säleisyyttä, työpäällikkö Henry Nyman kertoo.
Ikääntyessään julkisivu muuttuu tyylikkään kelopuun väriseksi.
Lammenrannan työvaiheisiin on kuulunut muun muassa perusteellinen selvittely CLT-julkisivun kestävyydestä rakennusvalvonnan ja paloviranomaisen kanssa.
Lammenrannan pysäköintihallissa on 268 autopaikkaa, 28 sähköautojen latauspistettä ja kolmionmuotoinen liike-tilasiipi. Parkkitalo sisältää 1,5 maanalaista kerrosta ja 3,5 maanpäällistä kerrosta. Yhteispinta-ala yltää lähes 8 500 neliöön.
Lisähaaste pohjavedestä
Esteettömyys, ekologisuus ja pitkä elinkaari ovat kohteen tärkeitä arvoja. Viherkattoisen Lammenrannan parkkitalon ovat suunnitelleet Tengbom-toimiston arkkitehdit.
Lisähaastetta rakentamiseen on tuonut pohjavesi, joka virtaa alueella korkealla.
– Myös pohjavesi on täytynyt ottaa huomioon kohteessa monella tavalla. Se on onnistunut hyvin ja muutenkin työmaalla on tehty hyvää, siistiä jälkeä, projektipäällikkö Matti Manninen Helsingin Velvoitepysäköinti Oy:stä sanoo.
Puinen pysäköintihalli soveltuu Mannisen mukaan erityisen hyvin alueen kaavaan, joka nojaa pikkukaupunkimaiseen puuverhoiltujen talojen rakentamiseen. Halli on suunnattu alueen asukkaiden käyttöön.
Runoratsussa onnistuneita yksityiskohtia
L-arkkitehtien suunnittelema Runoratsu Espoon Perkkaalla eroaa tyypillisistä parkkitaloista spiraalimaisen julkisivunsa ansiosta.
– Pyöreä julkisivu kiertää nousun mukaisesti, mikä tekee rakennukselle kivan ja jatkuvan efektin. Alussa kävimme paljon keskustelua siitä, miten suunnikkaan muotoiset palat saadaan asettumaan mahdollisimman pyöreään muotoon ja pieneen murtoviivaan. Rakennusvalvonta halusi julkisivuun myös syvyyttä ja laadukasta toteutusta. Lopputuloksesta tuli yhteistyössä tehdyillä teknisillä ratkaisuilla oikein onnistunut, Marko Koskinen toteaa.
Porrashuoneet sijaitsevat 7-kerroksisen pyöreän rungon sisällä.
– Lisäksi saimme koko pysäköintilaitoksen läpituulettuvaksi ja estettyä ajovalojen häikäisyn naapurirakennuksiin. Kun rakennusta katsoo ulkoapäin, sen sisälle ei näe, mutta sisältä näkee ulos. Tämä tarkoittaa sitä, että rei´itysten koot osuivat kohdilleen.
Koskisen mielestä pyöreä parkkihalli sopii ulkonäöllisesti maisemaan, vaikka ympäristössä ei muita pyöreitä muotoja ole.
– Se on sopivan erottuva, muttei silti hyppää silmille taustasta.
Runoratsuun valmistui yhteensä 454 pysäköintipaikkaa alueen asukkaille.
Kyvyt esiin
– Molemmissa hankkeissa korostuu KSBR:n asiantuntemus ja kyky vastata tilaajan tarpeisiin ja niiden asettamiin haasteisiin. On hienoa, että meillä on näin kyvykästä porukkaa. Lopputulokseen ei voi olla kuin tyytyväinen, KSBR:n parkki- ja toimitilarakentamisen toimialajohtaja Kasimir Kvist kiittää.
Kvist muistuttaa, että aina kun rakennetaan jotain sellaista, jota ei aiemmin ole tehty, vastaan tulee odottamattomia haasteita.
– Lammenrantaan toteutettiin Suomen ensimmäinen puujulkisivu. Sen tuomat haasteet otettiin vastaan ammattitaidolla, ne selvitettiin ja selätettiin yhteistyökumppaneiden avustuksella. Lopputulosta on ilo esitellä.
Runoratsussa rungon aikatauluhallinta vietiin äärimmilleen ja yhteistyökumppaneiden kanssa luotiin julkisivu, joka arkkitehtuurin, toimivuuden ja toteutettavuuden yhdistelmänä hakee vertaistaan. Hanke oli Kvistin mukaan kokonaisuudessaan mallisuoritus.
– Molemmissa hankkeissa nuoret kyvykkyydet saivat ja ottivat vastuuta konkareiden tuella onnistuen lunastamaan paikkansa. Näin rakennetaan tulevaisuutta, jossa KSBR tulee jatkossakin vastaamaan tilaajien asettamiin tavoitteisiin, jopa yli odotusten.
Kuvat: Mia Järvisalo ja Suvi Suovaara