Helsingin uuden Postipuiston asuinalueen ensimmäinen pysäköintitalo on nähtävyys jo ennen valmistumistaan. Alumiininen sälejulkisivu nousee hyvää vauhtia, ja se on ensimmäinen laatuaan Suomessa. KSBR:n rakentama parkkihalli otetaan käyttöön elokuussa.
Monen ohikulkijan pää kääntyy Helsingin Pasilassa vilkkaiden Metsäläntien ja Veturitien risteyksessä ihmettelemään läheisen pysäköintihallin julkisivua. Hallin rakentaminen on kesken, mutta valmista seinää on jo sen verran, että sen ainutlaatuisuus alkaa hahmottua.
Pysäköintitaloa rakentaa Keski-Suomen Betonirakenne Oy (KSBR). Yhtiön parkkiliiketoiminnasta vastaava työpäällikkö Simo Särkelä toteaa, että sälejulkisivuja on tehty Suomessa ennenkin, mutta Postipuistoon nousevassa julkisivussa on monta ainutlaatuista piirrettä.
– Julkisivu kootaan seitsemää eri väriä sisältävistä vinoneliöviuhkoista, joissa vierekkäin olevat säleet ovat keskenään hiukan eri sävyisiä. Kun valo heijastuu niiden polttomaalatusta alumiinipinnasta, seinäpinta näyttää muodostuvan eri syvyisistä säleistä, vaikka se on tasainen, Särkelä kuvailee.
Pysäköintitalo sai suunnitteluvaiheessa työnimekseen Kauramoottori. Julkisivun säleviuhkat muistuttavat kauralyhteitä, ja okran sävyisessä värimaailmassa on vaikutteita kaurapellosta. Säleet on valmistettu Suomessa, ja sälepintaa on rakennuksessa kaikkiaan noin 3 500 neliömetriä.
Katolle aurinkopaneeleita ja kasveja
Parkkitalojen rakentaminen on Särkelän mukaan uudistunut viime vuosina merkittävästi. Niiden suunnitteluun ja ulkoasuun kiinnitetään entistä enemmän huomiota, kun asukaspysäköinti siirtyy katujen varsilta ja taloyhtiöiden pihoilta halleihin. Halleja rakennetaan uusille asuinalueille useita, joten niillä on kaupunkikuvallisestikin tärkeä merkitys.
Uudet parkkihallit ovat myös energia- ja ekotehokkaita.
– Postipuiston pysäköinnin katolle tulee aurinkopaneelit, jotka tuottavat parhaimmillaan sähkön kaikkiin autolatauksiin ja muuhun hallin tarvitsemaan sähköön kesäpäivän tuottamalla energialla. Latauspisteitä 434 autopaikan halliin tulee 48, Särkelä kertoo.
Aurinkopaneelien lisäksi hallin katolle tulee maksaruohoviherkatto.
Autopaikat ovat viidessä kerroksessa niin sanottuna jatkuvana nousevana luiskana, ja ne on tarkoitettu lähitalojen asukkaiden käyttöön.
Vaikka Postipuiston uusi pysäköintitalo sijaitsee keskeisellä paikalla vilkkaiden Metsäläntien ja Veturikadun risteyksessä, rakennustyöt eivät häiritse liikennettä. Kun halli valmistuu, sisään ajetaan Kollikadulta.
Muureihin väribetonia ja urakuviointeja
Julkisivun säleiden lisäksi uuteen pysäköintitaloon tulee muutakin silmäniloa. Rakennuksen Kollikadun ja Metsäläntien suuntaan näkyvät perusmuurit on valettu väribetonista, jonka ulkopinnassa on urakuviointi.
– Rautaoksidi tummentaa betonin antrasiitin sävyiseksi eli sinivihreään vivahtavaksi harmaaksi. Porrashuoneen uraelementit taas on sävytetty umbran sävyyn ruskeiksi, Särkelä kertoo.
Kivijalan savunpoistoaukkojen ritilöiden kauniit kuvioinnit näkyvät Kollikadun puolella. Hallin sisätilojen pilareihin ja porrashuoneisiin tulee tehostevärejä, joiden perusteella kerrokset on helppo tunnistaa.
Ensi syksynä pääsevät oikeuksiinsa myös pysäköintitalon uudenlaiset valaistusratkaisut. Talo ei ole koskaan täysin pimeä, vaan seiniin sijoitetut valoefektit syttyvät satunnaisesti eri vuorokaudenaikoina Metsäläntien ja Veturitien risteyksessä.
Rakennus rakennuksen sisälle
Yksi Postipuiston pysäköintitalon erikoisuus on, että hallin alimpaan kerrokseen tulee pieni elementtirakennus Helsingin kaupungin kiinteistöhuollon huoltotiloiksi.
– Teimme noin 200 neliön elementtirakennuksen Helsingin kaupungin kiinteistöhuollon huoltotilaksi. Se on kahden kerroksen korkuinen ja sijaitsee paikallavaletun hallirakennuksen sisällä, Särkelä kuvailee tätä eräänlaista box in a box -ratkaisua.
Oman haasteensa rakentamiseen on tuonut se, että suoraan hallin alapuolella on energiayhtiö Helenin huoltotunneli.
Postipuiston projekti on ensimmäinen, jonka KSBR toteuttaa Helsingin kaupungin alueella suunnittelun ja rakentamisen sisältävänä SR-urakkana. Rakennuttajana on Helsingin Asuntotuotantotoimisto, ja halli otetaan käyttöön elokuussa 2021. Julkisivutöiden lisäksi jäljellä on esimerkiksi LVIS-töitä, hissiasennuksia, sisäkaiteiden tekemistä sekä vesi- ja viherkattotöitä ja aurinkopaneelien asennus.
Postipuiston pysäköinti -rakennuksen on suunnitellut L Arkkitehdit Oy. Työmaan maanrakennusinfrasta vastaa STM-Infra Oy, LVISA-töistä Sähkö-Virel Oy ja julkisivuista Metek Oy.
Kuvat: Oliver Heino
Lue lisää pysäköintitalon rakentamisesta täältä.
Tutustu KSBR:n muihin rakennusprojekteihin täällä.
Hallilla on kokoa ja näköä: sälepintaa tulee rakennukseen
kaikkiaan noin 3 500 neliömetriä.
Julkisivu kootaan seitsemää eri väriä sisältävistä
vinoneliöviuhkoista. Vierekkäin olevat säleet
ovat keskenään hiukan eri sävyisiä.